Regulamin realizacji projektu edukacyjnego
w Gimnazjum nr 2 w Kwidzynie
- Uczniowie Gimnazjum nr 2 w Kwidzynie biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
- Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
- Projekty uczniowskie realizowane są na dowolnym etapie cyklu edukacyjnego do 5 czerwca każdego roku szkolnego.
- Na początku każdego roku szkolnego rodzice i uczniowie są informowani przez wychowawcę o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
- Informacje o projekcie i jego zasadach rodzice mogą również uzyskać w formie krótkiej ulotki informacyjnej lub przeczytać na stronie internetowej szkoły.
- Liczba nauczycieli, którzy będą potrzebni do sprawowania opieki nad projektami uczniowskimi, zależy od liczby uczniów, którzy w danym roku będą realizować projekty oraz liczby zespołów, które poszczególni nauczyciele obejmą swoją opieką.
- Projekt edukacyjny realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela obejmuje następujące działania:
a) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
b) określenie celów projektu edukacyjnego,
c) zaplanowanie etapów jego realizacji;
d) wykonanie zaplanowanych działań;
e) monitorowanie realizacji projektów przez nauczyciela prowadzącego projekt;
f) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
- Nauczyciel - opiekun projektu przekazuje wychowawcy klasy pisemną informację o stopniu zaangażowania uczniów w projekt edukacyjny, nie później niż na dwa tygodnie przed klasyfikacją roczną.
- Wychowawca jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby każdy uczeń w trakcie nauki w gimnazjum uczestniczył w realizacji co najmniej jednego projektu edukacyjnego.
- Zaangażowanie ucznia w realizację projektu ma wpływ na ustalenie przez wychowawcę oceny zachowania zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie Gimnazjum nr 2 w Kwidzynie.
- Ocena udziału w każdym projekcie może być także wyrażona oceną szkolną z jednego lub kilku przedmiotów.
- Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Jeżeli uczeń realizował więcej niż 1 projekt edukacyjny, podejmuje decyzję, który zostanie wpisany na świadectwie.
- Do 30 września danego roku szkolnego każdy nauczyciel proponuje tematy projektów edukacyjnych.
- Tematy projektów edukacyjnych mogą dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
- Sugestie dotyczące tematów projektów edukacyjnych mogą pochodzić również od uczniów, ze strony rodziców lub innych przedstawicieli środowiska lokalnego. Wpisu tematu dokonuje ta osoba, która taką informację uzyskała.
- Uczniowie:
- najpóźniej do końca I półrocza w danym roku szkolnym podejmą decyzję o realizacji projektu;
- wybierają tematy spośród przedstawionych przez wychowawcę klasy, umieszczonych na tablicy informacyjnej i stronie internetowej szkoły oraz konsultują wybór z opiekunem projektu;
- ustalają skład zespołu projektowego liczącego od 4 do 25 osób;
- w uzasadnionych przypadkach mogą zmienić temat projektu edukacyjnego. Zmieniony temat jest ostateczny.
- Wychowawca:
- przedstawia uczniom tematy projektów i pomaga w wyborze;
- zbiera i gromadzi informacje o realizacji projektów w swojej klasie;
- przydziela do grupy projektowej ucznia klasy III, który dotychczas nie realizował żadnego projektu (w uzgodnieniu z opiekunem danego projektu) do końca I półrocza klasy III.
- Opiekunem nie musi być nauczyciel uczący w danej klasie. Uczniowie realizujący projekt edukacyjny mogą również konsultować się, w miarę potrzeb i możliwości, z nauczycielami innych przedmiotów, a w szczególności z nauczycielem bibliotekarzem, informatykiem, psychologiem i pedagogiem szkolnym.
- Publiczna prezentacja zrealizowanych przez uczniów projektów odbywa się w każdym roku szkolnym:
- nie później niż do 5 czerwca danego roku szkolnego;
- w innym niż powyższy terminie, po uzgodnieniu tego terminu z dyrektorem szkoły.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 20, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.